Week 4!

22 maart 2016 - Paramaribo, Suriname

Hallo Lieve mensen,

Fa waka? (hoe gaat het?)

Hier gaat het allemaal wel erg goed er zijn alweer 3 weken voorbij en wij vervelen ons echt niet! We hebben jullie even laten wachten omdat wij een aantal tours gingen doen.

Dinsdag 8 maart hadden wij de tour Braamspunt voor de boeg. We gingen dolfijnen en zeeschilpadden spotten. Om 4 uur moesten wij bij de Pier van Leonsberg zijn en onze taxi rit ernaar toe was hilarisch. Het was de 1e keer dat een taxichauffeur echt met ons ging praten alleen was dit wel een erg bijzondere taxichauffeur. Hij ging ons even vertellen hoe we waren hij leek wel helderziend want hij had bijna alles goed wat hij over ons zei. Bij de pier van Leonsberg zijn we op de boot gestapt. We zijn dolfijnen gaan spotten op het begin zagen we ze niet maar al gauw waren er een stuk of 15 die rond zwommen. Wauw wat zijn die beesten mooi het zijn niet de standaard dolfijnen maar ze zijn wat kleiner en hebben een roze buik. Dit komt omdat het zoet/zout water is. We zijn daarna verder gevaren naar Braamspunt en inmiddels ging de zon al wat zakken en konden we prachtige foto's maken, heerlijk op het water met het prachtige uitzicht. Toen we aankwamen op Braamspunt hebben we daar de zonsondergang bewonderd. Daarna hebben we een roti rol gegeten in de boot en werden we al gestoken door de heerlijke muggen hier. Snel ons ingesmeerd en een lange broek aangetrokken en toen begon de zoektocht naar de zeeschildpadden. Het duurde even maar we hebben een aantal sporen gezien en ook een zeeschildpad deze was ongeveer een meter groot, en was eitjes aan het poepen. Die beesten leggen 4 keer per jaar zo ongeveer 100 tot 150 eieren waarvan er weinig overleeft. Heel bijzonder om te zien, helaas konden we geen goede foto maken. Rond 1 uur s'nachts waren we terug in ons appartement en waren we ook wel kapot Paula had zo'n 40 muggenbulten bij haar kont hahaha.

woensdag donderdag en vrijdag hebben wij eigenlijk niet zoveel gedaan, stage was nog niet echt ter sprake. We hebben alleen bij de studenten huizen geflyerd voor de paastour en deze zit inmiddels helemaal vol en wij mogen ook meer voor 1 nachtje! Het is met een jungleparty dus die gaan wij ook meemaken:) Vrijdag avond zijn we naar de bar Tequila geweest en zagen hier ook alle bekende Nederlanders die hier een film aan het opnemen zijn voor 2 maanden (tuintje in mijn hart). Helaas regende het zaterdag en zondag bijna de hele dag dus hebben we thuis de was gedaan en wat schoongemaakt JAAA dat hoort er ook bij bah haha. S'avonds toch nog maar weg gegaan naar de Hermitage Mall, een groot shopping centre. En kwamen tot de ontdekking dat daar een bioscoop zat en toen zijn we spontaan naar de film How to be Single gegaan een erg leuke film en een leuk avondje uit.

Dinsdag 15 maart gingen we mee op tour naar Galibi en Frans Guyana. Om half 9 vertrokken we vanuit Paramaribo naar Albina, Albina was vroeger de 2e stad naast Paramaribo helaas is hier niet veel meer van over omdat het grotendeels is afgebrand. Tijdens de rit zijn we gestopt bij de grens en hebben we lekker ontbeten met een kippenbroodje(lijkt op een saucijzenbroodje). Hier hebben we wat foto's gemaakt op de brug en een prachtige roze perenboom. Daarna ging onze reis verder en zijn we nog gestopt bij het plaatsje Moiwana, hier staat een monument omdat in 1986 38 mensen vermoord en dat komt voornamelijk door Boutersen. Nadat we 1,5 uur gereden hadden en Albina hadden bereikt was het tijd voor een goudgeel drankje (bier) en lunch, weer een roti rol daar hadden we allebei niet zoveel zin in haha. Bij Albina kijk je over de rivier naar Frans Guyana prachtig uitzicht. Daarna moesten we de boot op om een uur te varen naar Galibi, Galibi is niet te bereiken per auto. Het bootje waar we in zaten was open dus we werden best wel nat van het water. Gelukkig zaten onze spullen in een vuilniszak. Tijdens de boottocht kregen we van de gids een Parbo biertje en de rest niet haha, de vorige keer kregen we dat ook al bij een tour. We worden hier verwend! Op Galibi kan je genieten van het prachtige strand en de mooie palmbomen echt een paradijsje waar maar 800 mensen wonen. S'middags zijn we kokosnoten gaan plukken wat best lastig was, een aardige man heeft ons geholpen en wij genoten van het heerlijke kokossap. Rond half 6 hadden we een dorpswandeling maar die duurde niet lang omdat het zo klein is en alles bij elkaar zit. Onze gids Omri had voor de hele groep gekookt en het was verrukkelijk de eerste keer rijst met kouseband, en de kip die hij had gemaakt was heerlijk pittig jammieee. S'avonds ging de rest van de groep opzoek naar de zeesschilpadden en zijn wij niet mee geweest omdat we die al hadden gezien. Een heel avontuur met z'n tweetjes bij het complex. Toen we wilden douchen liep Kelly de donkere gang in en kwam gillend terug omdat een dikke pad op haar afsprong hahhaha Paula lag in een deuk van het lachen. Toen Paula vervolgens wilde laten zien hoeveel douches er waren zag ze een vogelspin en kreeg de schrik van haar leven. Ik wilde heel graag naar huis en liep te gillen ik ben niet snel bang maar wel heel erg bang voor spinnen bah wat was dat eng. Vervolgens viel het licht nog uit in het hele dorp dus zaten we in het pikkedonker maar al snel was het gemaakt door de lieve man die ook de douches had onder gespoten met insectenspul. Wat een avond maar wat een beleving haha. De volgende dag zijn om 11 uur vertrokken naar Frans Guyana en hebben daar de gevangenis waar Pappilon gevangen zat bezocht en de markt. Ook hebben we hier ingeslagen met euro's omdat het Europa is betaal je namelijk geen transactiekosten. Toen we thuis kwamen na 2 dagen geen internet te hebben gehad hadden we een mail dat we als figuranten mee mogen spelen in de film tuintje in mijn hart die hier wordt opgenomen WHAAAAAA hoe vet we worden beroemd (hahah oke grapje).

Donderdag en vrijdag hebben we onder andere een lekkere hangmat gekocht en natuurlijk boodschapjes gedaan en wezen stappen. Vrijdag moesten we even ingewerkt worden op stage, en toen was het weekend haha.

Zaterdag 19 maart Gingen we op Tour met de bekende Surinaamse schrijfster Cynthia Mcleod. Zij heeft onder andere de boeken; hoe duur was de suiker en de vrije negerin geschreven. We zijn begonnen bij Fort Zeelandia en zij heeft de hele geschiedenis van dit Fort verteld. Het heet Zeelandia omdat Zeeland het heeft veroverd. Daarna vertrokken we met een bus vol stagiaires naar Nieuw Amsterdam hier hebben we het openluchtmuseum bezocht. Daarna zijn we doorgereden naar Mariënburg, daar heeft Cynthia Mcleod ook 2 boeken over geschreven. Mariënburg was een plantage en de grote oude fabriek waar ze vroeger in werkten stond er nog, toen de opstand van de arbeiders kwam is de Nederlandse directeur vermoord en zijn er ook veel arbeiders vermoord. Er staat een monument voor alle omgekomen arbeiders. Het huis van de directeur staat er nog maar is wel vervallen er woont ook niemand meer. Voor het huis staat een monument voor de Javanen die toen naar Suriname zijn gekomen. De directeuren die na de moorden zijn gekomen zijn ook allemaal op brute wijze om het leven gekomen. Ze zeggen hier in Suriname dat er een vloek op Mariënburg is. Veel Nederlanders geloven dit niet maar als je het verhaal hoort begin je het toch te geloven. Nadat we deze hele geschiedenisbeleving hebben gehoord zijn we vertrokken naar Frederiksdorp met een boot over de Commewijne rivier.We mochten helaas niet langs het water lopen omdat er opnames waren voor de film tuintje in mijn hart. Op Frederiksdorp hebben we heerlijk geluncht en eigenlijk niet veel meegekregen van het verhaal omdat we lek gestoken werden door de muggen..

Zondag 20 maart zijn we wezen zwemmen bij ons stage bedrijf om ons kleurtje een beetje bij te houden tochhh. Alle Surinamers zeggen overal Toch achter dus dat hebben wij al een beetje overgenomen haha.

Maandag 21 maart we zijn nu echt begonnen met stage en hebben onze eerste dag van 9 uur tot 6 uur overleefd haha. We hebben gelijk onze stagebegeleider alles laten ondertekenen. Savonds hebben we heerlijke bami gegeten met peper en aardappel sambal, het eten zal hier niet snel vervelen.

Dinsdag 22 maart Moesten we stage lopen bij het zwembad daar zit namelijk ook een kantoor van ons en hier kunnen we tijdens stage ook gewoon zwemmen ideaal!! Paula heeft haar eerste tour al verkocht. Woensdag zijn we vrij want dan is hier een feest; Phagwa Holi maar daar vertellen wij jullie meer over in ons volgende blog!

We maken elke dag wel iets mee en we worden veel nagefloten of geroepen door Surinamers. Alle Surinaamse mannen vragen je nummer nu zeggen wij steeds dat we onze telefoon niet mee hebben en dat we ons nummer niet weten en dat ze hun nummer maar moeten opschrijven. We hebben inmiddels al een aardige verzameling aan telefoonnummers van Surinamers maar we doen er niks mee dat is grappige eraan haha.

Bij het volgende blog zullen we nog een paar leuke uitspraken aan jullie vertellen die we horen van Surinaamse mannen.

Tot snel lieve mensen.

Brassa uit Suriname

1. Valerie Oosterhof:
    22 maart 2016
    Hoi meiden, ik ben erg jaloers op jullie, maar niet op de muggenbulten.
    Was het feest leuk? Je krijgt het spul een aantal dagen niet uit je haren.....
    Al een tour verkocht.......toppie zeg!
    Tot hoors weer
  2. Alfred Spijkers:
    23 maart 2016
    Lieve Kelly en Paula, Wat weer een mooi verhaal, Fijn om te lezen dat jullie het geweldig hebben. Geniet van alles en heel veel succes met de opname van de film.
  3. Jeffry:
    23 maart 2016
    hey kelly en paula, mooi verhaal hoor! succes met al die muggen daar XD