First week!

7 maart 2016 - Paramaribo, Suriname

Wegens omstandigheden schrijft alleen Kelly dit blog.

De eerste week zit er al weer op, wat gaat de tijd hier toch snel! De dag na aankomst stonden Walter en Eline bij ons huisje en namen ons mee op sleeptouw. We zijn samen boodschappen gaan doen en daarna hebben ze ons Paramaribo laten zien. Hun eigen huis is in Paramaribo Noord en het is daar prachtig, voor Surinaamse begrippen erg groot. Vervolgens zijn we door gereden naar Meerzorg, naar hun vakantiehuisje, het ligt aan de rivier en het heeft een prachtig uitzicht! we hebben daar nasi en baka bana gegeten en daarna heerlijk in een hangmat geluierd!

Maandag heeft de broer van Marlene ons naar de vreemdelingen politie gebracht om een afspraak te kunnen maken voor ons visum, eenmaal aangekomen konden we weer terug want moesten de volgende dag maar weer proberen, ze hadden vandaag geen tijd meer. Vervolgens leek het ons wel verstandig om fietsen te gaan huren, zodat we niet meer afhankelijk waren van iemand, Erwin heeft ons naar Zus en Zo gebracht en daar hebben we een oud bagger ding gekregen met een fietspomp en een zelf reparatie pakketje, mocht er onderweg wat gebeuren.  Vervolgens zijn we langs Jenny Tours gegaan om te kijken of Jan onze stagebegeleider er ook was maar helaas was hij er niet en moesten we hem maar even bellen 's middags. en toen... ja we moesten nog naar huis fietsen.. we dachten dat we de weg wel wisten maar al snel bleek dat we ongeveer 5 keer hetzelfde rondje hadden gereden.. toch maar even opzoek gegaan naar wifi om google maps aan te zetten. Na ongeveer 3 uur fietsen in 30 graden hadden we ons huis weer gevonden. Ons dagje kon niet meer stuk!

Dinsdag waren we om 8 uur bij de vreemdelingen politie om een afspraak te maken, we kregen een nummertje en moesten maar even wachten, na 3 uur gewacht te hebben waren we eindelijk aan de beurt en hebben we een afspraak om ons visum te verlengen.. pff wat een moeite om even een afspraak te maken! Vervolgens doorgefietst naar Jenny Tours ( dit hebben wij wel van te voren helemaal uitgestippeld zodat we de weg wel wisten) daar hebben wij het 1 en ander besproken en mochten we eerst lekker een weekje vrij om maar een beetje te wennen aan het klimaat. 'S middags dachten we lekker naar huis te gaan maar helaas viel dit tegen, ons hele huisje stond op de kop.. Ze zijn nog steeds bezig om warm water te krijgen en alle tegels hadden ze er al uitgeboord,. een en al stof bende.. Ik kwam op het idee om maar naar onze buren te gaan en daar lekker te gaan zonnen, er woont toch niemand meer.. geen last van het lawaai en het stof maar heerlijk genieten van de zon!

Woensdag zijn we een dagje naar White beach gegaan, heeeerlijk! Wat is het daar genieten, we hebben een huisje gehuurd en heerlijk gezwommen in het meer. 'S avonds werden we uitgenodigd om naar een Javaans feestje te gaan. Hier hebben we onze ogen uitgekeken, iedereen heeft iets bruins aan een doek of echt kledingdracht, ja ook wij moesten hieraan geloven. Wij waren dan ook de enige blanken en vielen daarom ook erg op, elke Surinamer kijkt, lacht of knipoogt naar je. Super om een keer mee te maken want zo'n feest zul je niet in Nederland meemaken. Ook waren er vrouwen die wit spul op hun gezicht hadden en vervolgens in een soort van trans verkeerden. Ze begonnen af en toe helemaal raar te dansen of te schreeuwen.. dat vonden we toch wel een beetje eng om te zien.

Donderdag hebben we helemaal niks uitgevoerd, heerlijk thuis spelletjes gedaan filmpjes gekeken, even een dagje lekker niks. 'S avonds nog lekker uit eten geweest bij Zus en Zo. Allemaal Nederlands en hebben daar ook al leuke meiden ontmoet.

Vrijdag zijn we op de fiets gestapt naar Su4you, concurrent van Jenny Tours en hebben daar onze studentenpas opgehaald, hiermee krijg je veel korting bij restaurantjes en tours. Ook vertelde hij dat er vanavond een poolparty was en of we al kaartjes hadden, hup ook gelijk maar kaartjes gekocht en feesten maar vanavond! Eerst 's middags nog lekker aan het zwembad gelegen en 's avonds moesten wij ons verzamelen bij cafe Loco. Vanaf daar gingen wij met een partybus naar het hotel waar de poolparty was. Boven op het dak en super mooi uitzicht. We zijn maar niet al te laat naar huis gegaan want de volgende dag stond er een pittig dagje voor de boeg.

Zaterdag hebben we onze eerste excursie gehad, we gingen naar Brownsberg. Een reis van meer dan 2 uur, onderweg hebben we nog ontbeten met baka bana en loempia's. Eenmaal in het natuurreservaat zijn de wegen of nouja bauxiet paden erg slecht met gaten, hobbels, je werd zowat de auto uitgeslingerd. Na een half uur gehobbel waren we op de berg en konden we genieten van het uitzicht. Daarna begon onze wandelingen van 3 uur. Helemaal weer naar beneden naar de watervallen door de bush bush, maar toen moesten we ook weer omhoog.. Wat een geklim en geklauter door het bos! Helemaal nat van zweet kwamen we boven aan. Eenmaal uitgerust en lekker hapje gegeten gingen we weer terug naar Paramaribo. Rond 9 uur 's avonds waren we weer thuis en hadden gehoopt op een lekker warme douche, helaas is die nog steeds niet gemaakt. 'S avonds wilden we nog gaan stappen maar we waren zo kapot van onze wandelingen dat we eerst maar is gingen slapen, het uitgaansgebied begint toch pas om half 2 's nachts dus we konden nog mooi even wat uurtjes slaap pakken! Na een leuk maar heftig dagje/nachtje zijn we maar rond 6 uur in de ochtend gaan slapen we hadden niet gedacht dat we het zolang zouden uithouden tijdens het stappen. Maar de Borgoe (Surinaamse rum) smaakte ons prima.

en jaaaa, we zitten al weer een week in Suriname, wat gaat de tijd toch snel!

Zondag hebben we lekker uitgeslapen en voor de rest niks gedaan. Heerlijk bij het huisje gezeten!

Nieuwe week nieuwe kansen, onze stage begint! Jan onze stagebegeleider gaf tijdens het gesprek al aan dat hij er niet rond 9 uur zou zijn maar later, ja waarom zullen wij er dan wel om 9 uur zijn? Rond 10 uur waren wij bij het kantoor en een poosje later kwam hij ook aan. Alles op zijn eigen tempo. We hebben een gesprekje gehad en wat flyers opgehangen voor een nieuwe tour voor het paasweekend. Daarna moest hij weer weg en zijn wij ook lekker naar huis gegaan. Morgen is er weer een dag.

Tot de volgende blog

Liefs!

1. Harco, Judith en Jens:
    9 maart 2016
    Mooi geschreven Kelly!! Jullie vermaken jullie wel zo te lezen, en hebben dus al genoten van het uitgaan leven...... Geniet!!
  2. Alien Bakker:
    11 maart 2016
    Nou dames, het lijkt me zeer avontuurlijk allemaal. Spannend gewoon. Het lijkt me geweldig...echt. Benieuwd hoe jullie werk ging deze week. Succes verder...