Gunsi

21 juni 2016

Hi liefjes,

Weer een verhaal we zijn weer helemaal actief in het schrijven haha. We hebben alweer een tour gedaan namelijk, lees snel hoe het was!!

Afgelopen dinsdag hadden we dus een javaanse jaardag (verjaardag) van Rainier (zwager van Paula) zijn opa. Opa Harry was 85 jaar geworden en wij mochten dit meevieren. We waren uitgenodigd door de oom en tante van Rainier die ook ons appartement hier hebben geregeld. Toen we daar aankwamen kregen we een warm welkom van de oom en tante en hebben ze ons het huis laten zien. Daarna gingen we opa Harry feliciteren hij was helemaal blij om ons te zien en hebben veel foto's gemaakt met opa Harry. Daarna hebben we wat kennis gemaakt met de familie en hebben we heerlijk Javaans gegeten. We kregen zoveel eten dat we niet alles opkregen en het mee naar huis mochten nemen. De familie was zo vriendelijk en we hebben echt genoten. De taart werd aangesneden en een familielid ging nog wat in het Javaans zeggen. Helaas verstonden we dat niet maar is het een beetje voor ons vertaald. Het was een erg gezellige avond met muziek en veel eten.

Donderdag avond was weer de gewoonlijke havana avond waar we veel dansjes hebben gedaan. We hebben eerst samen de hele avond gekaart en lekker geborreld en tijdens het kaarten nog spaghetti gemaakt.

Vrijdag middag werden we om half 2 opgehaald om te vertrekken naar Gunsi. Gunsi is een dorpje in de jungle aan de boven Suriname rivier. We moesten 4 uur rijden naar Atjonie waar we op de boot stapten naar Gunsi. De hele rit was echt fenomenaal we reden echt over een weg die je normaal in films ziet. Toen we eenmaal aankwamen op Gunsi keken we onze ogen uit zo'n mooi dorpje en de vrouwen waren vissen aan het vangen en hun afwas aan het doen in de rivier. Zo bizar dat dat ook nog gebeurt. We hebben eerst onze slaapplaats bekeken en weer hadden we een geweldige slaapplek. Boven op een heuvel een prachtig hutje met uitzicht op de sula's (stroomversnellingen). Het was al redelijk laat en kregen lekker eten en zijn daarna met z'n allen gaan kaarten en wat parbo biertjes gaan drinken. We hebben zelfs de jungle nog verkend op eigen houtje wat echt lachen gieren en brullen was. Daarna waren we best wel moe van de reis en zijn we in ons honeymoon hutje gaan slapen. Wij sliepen met z'n vieren in een kamer wat een gezelligheid.

De volgende dag kwamen er nog 2 vrienden van ons bij en hebben daar op gewacht voordat we iets gingen doen. Zelf hebben we nog boven de rivier geschommeld op een schommel die aan een boom was gemaakt. We hebben ook nog kinderkleding uitgedeeld die een meisje had meegenomen. En toen we klaar waren met het uitdelen gingen alle meisjes ons haar vlechten. Wat trouwens echt mega veel pijn deed en het resultaat zag er niet uit. Maar de meisjes waren wel super schattig. Na de lunch zijn we naar een ander dorpje gelopen zo bijzonder hoe mensen hier in de jungle leven. Sommigen wonen met z'n 10en in een mega klein hutje alle medicijnen komen bijna uit de jungle. We hebben een kerk bezocht en een papegaai vast gehouden. Ook mochten we meekijken met hoe ze nou casave maken. Het was heel bijzonder om al deze dingen te mogen meemaken. Daarna zijn we met een bootje terug gevaren naar ons dorpje Gunsi en zijn nog gaan zwemmen. Daarna hebben we weer heerlijk gegeten en weer spelletjes gedaan met de groep. S'avonds zijn we naar een lokaal feestje geweest waar we waren uitgenodigd. Ja hoor 9 bakra's tussen zoveel lokale Surinamers. We hebben er een feestje van gemaakt iedereen stond te dansen met de lokale bevolking en iedereen was erg aan het genieten. Wat een prachtige avond 1 om nooit meer te vergeten!

Zondag was ons laatste dagje bij Gunsi en toen zijn we nog gaan zwemmen bij de sula's (stroomversnellingen) nou ja lekker het liep natuurlijk niet goed af. Want 1 van de groep ging mee in de stroming en als resultaat dus heel erg veel last van haar knie. We hebben tot nu toe nog geen 1 trip gehad die soepel verliep. En ja hoor op de terug weg viel er 1 busje gewoon uit het niets uit. Dus hup het ene busje aan het andere busje vast gemaakt met een stuk touw en daar gingen we een hele lange rit terug naar de stad. We hebben het weekend samen afgesloten bij cafe loco. Met heerlijke vette patat, shoarma en een frikandel.

Lieve mensen we zitten hier alweer 4 maanden de tijd vliegt en we hebben tijd te kort.

Helaas regent het nog best wel veel. Maar dan doen we gewoon regendansjes in de ondergelopen straten. Je moet toch wat he.

We hopen dat jullie weer hebben genoten van ons verhaal en er komen er zeker nog meer. Want we gaaaaaan nog niet naar huis nog langeee niet nog langeee niet.

Dikke brasa's van ons
Xxxxx

1. Valerie Oosterhof:
    26 juni 2016
    Zo, ik ben eindelijk weer een beetje bijgelezen met jullie mooie verhalen. Bedankt!
    Grts, van een jaloerse juf