Bigi Pan en Nickerie

20 april 2016 - Paramaribo, Suriname

Na een week met veel stappen zijn we overgehaald om mee te gaan op trip naar Bigi Pan en Nickerie samen met 14 andere Nederlandse studenten.

Zaterdag ochtend zouden we om 6 uur worden opgehaald dus we moesten om 5 uur al ons bedje uit (gaap gaap). Uiteindelijk werden we pas om 7 uur opgehaald Surinaamse mentaliteit he haha. Toen de bus bij ons aankwam was het al één en al gezelligheid, de muziek stond hard aan en niemand had last van een ochtend humeurtje. Hup de bus in en gaan met die banaan. Onderweg naar Bigi Pan is het ongeveer 3.5 uur rijden maar tijdens de bus rit moet er natuurlijk weer ongeveer 6 keer gestopt worden. Voor onder andere plas pauzes, benen strekken, eten halen etc. Zo gaat het eigenlijk elke trip voordat je op plaats van bestemming bent is het 4.5 uur later haha. Om 8.09 uur werd het al biertijd. Dus iedereen aan het bier en natuurlijk meezingen met de geweldige foute muziek en dansen op de banken. Roken in de bus en ga zo maar door - FAN-TAS-TISCH!!! Eindelijk op bestemming aangekomen moesten we in een bootje om Bigi Pan te bereiken, de boottocht duurde ongeveer een uur en we moesten de boot nog even over een heuvel heen trekken en de jongens stonden maar te kijken hoe sterk wij waren haha. Het was een prachtige zonnige dag dus ook een heerlijke boottocht met prachtige natuur. Daarna kwamen we op een gigantisch groot open stuk water en daar stonden de huisjes op het water en dat is dus Bigi Pan, toen we aangekomen waren bij ons huisje voor die dag zijn we eerst lekker bami gaan eten en zijn we vervolgens in het water gesprongen. Het is heel raar als je het water in gaat want je verwacht iets van zand of stenen onder je voeten maar dan stap je gewoon in de modder. Het voelt heel glibberig en je zakt helemaal weg. Het is een heel apart gevoel en als je je benen boven het water houdt zitten ze gewoon onder de zwarte modder. Het eerste wat hier dan ook gebeurt is dat je wordt ingesmeerd met modder haha. Het water daar is zout ook heel apart want dat verwacht je natuurlijk niet. Daarna zijn we lekker wat gaan Kajakken en zonnen. Het was een heerlijke dag die nog lang niet ten einde kwam. Vanaf ons huisje kon je naar de overkant kijken waar een soort van eilandje of bos is. Wanneer je naar de overkant kijkt zie je een roze gloed over het water en raad eens wat het zijn Flamingo's echt een prachtig gezicht. Nadat we de hele dag hebben gespeeld in het water zijn we met de boot vertrokken richting de flamingo's. Ohhh neeeee onze boot is lek shit en de chauffeur vaart gewoon door terwijl het gat alleen maar groter en groter word. Iedereen heeft de het water uit de boot moeten scheppen en toen zijn we als nog veilig bij de flamingo's beland. Tijdens deze uitdagende boot rit moesten we van de jongens allemaal ene slok Marienburg rum drinken (90% alcohol), dat was echt niet te doen maar iedereen heeft een slokje genomen. Er was een meisje die een te grote slok nam en dus moest overgeven haha. Helaas konden we niet heel dichtbij de flamingo's komen maar het was echt een prachtig gezicht. Op de terug weg moesten we toch stoppen met ons bootje omdat de lek alleen maar groter en groter werd, daar hebben ze de boot gemaakt met zeil en modder en konden we terug naar Nickerie weer de Party bus in om naar onze slaapplaats te gaan. Aangekomen hebben we eerst roti gegeten. Daarna is iedereen een beetje gaan douchen en klaar maken voor een leuke stap avond. Maar eerst spelletjes doen en wat drinken. Sommigen deden stef stuntpiloot of troeven en wij waren aan het kingsen wat is dat toch ook een geniaal spel. Daarna zijn we naar een Lounge gaan en hebben daar onze danskunsten laten zien. Toen we de volgende ochtend wakker werden hebben we ontbeten met saté, baka bana's en loempia's keer wat anders dan brood. Daarna hebben we voor het huis nog spelletjes gedaan en lekker met elkaar gekletst. Toen de tijd rijp was zijn we weer richting de stad vertrokken dit was rond 5 uur. Rond half 8 viel ineens de bus uit in de Middle of nowhere en niemand vertelde ons wat er aan de hand was. Iedereen moest de bus uit want de bus was kapot. Ze hebben het geprobeerd te maken maar dit was helaas niet gelukt en er moest een nieuwe bus komen zo rond half 10 was daar de nieuwe bus en ja hoor de oude bus deed het weer. We zaten net met al onze spullen in de nieuwe bus toen er ons verteld werd dat we gewoon met de oude bus terug moesten haha. Tijdens die twee uur wachten hebben we er maar wat leuks van gemaakt. Zo begon er 1 met een liedje en begon iedereen mee te zingen en dat ging maar door. Ook hebben we maar even een groepsfoto gemaakt allemaal in de blote kont haha. Tja wat doe je anders als je bus pech hebt haha. Rond kwart voor 10 hebben de we terugreis weer hervat en waren we ongeveer om 12 uur s'avonds thuis. Helemaal kapot maar wat een super geweldig mooi weekend.

Vandaag begint onze stage gewoon weer en moeten wij helaas ook 1 keer in de maand in het weekend werken. Dit betekent natuurlijk niet dat we minder gaan genieten! De tijden zijn wat veranderd omdat er veel studenten bij het zwembad zijn in het weekend en misschien kunnen we dan de trips beter verkopen.

We vermaken ons nog steeds en over 3.5 week gaan we al naar Curaçao de tijd gaat soms iets te snel.

30 April vieren wij ook kingsday maar wel op 30 april omdat dit op zaterdag valt en 27 april is door de weeks.. het is natuurlijk geen vrije dag hier in Suriname!

Tot snel!

Liefs Kelly en Paula

1. Jeffry:
    20 april 2016
    Mooi verhaal weer dames! Maaruh is het zee water niet gewoon altijd zout? :p