Berg en Dal Zipline!

2 mei 2016 - Paramaribo, Suriname

Fawaka mi gudu's!!

Hier weer een reisverhaal want het is alweer eventjes geleden dat we hebben geschreven. Twee weken geleden is Paula op dinsdag naar de dokter gegaan omdat ze een vreemde plek aan haar been had. Dit bleek een huidinfectie te zijn, dus aan de antibiotica wat nog een heel gedoe was omdat de apotheek waar ik kwam het niet had. Dus moest ik heel het ziekenhuis doorlopen opzoek naar de andere apotheek uiteindelijk is het gelukt en had ik mijn antibiotica. Helaas heb ik 4 dagen op bed gelegen omdat ik er ook nog een dikke koortslip bij had gekregen. Waarschijnlijk door het heftige weekend daarvoor. De zaterdag ben ik er weer voor het eerst uit geweest en zijn we even wezen eten en zijn we weer vroeg naar huis vertrokken omdat wij nu ook in het weekend moesten werken moesten wij zondag om 11 uur al beginnen.

Vorige week zondag was het erg gezellig op stage en het was een prachtige dag dus we hebben bijna de hele dag in het zwembad gelegen omdat er een groep meiden was die we kenden. Rond de middag werden we meegevraagd naar een Javaanse kermis op Meerzorg. Hier zijn we rond half 7 s'avonds heen gegaan. Het is geen Kermis zoals in Nederland maar ze hadden wel een springkussen en je kon er touwtje trekken haha. Daarna werd er opgetreden door de groep White horse, deze mensen raken in een soort van trance en veranderen dan in paarden, slangen en apen. Heel bizar om mee te maken, maar als ze paarden worden gaan ze ook echt bloemen eten. Toen ze apen werden gingen ze een kokosnoot met hun tanden afpellen. Ze zeggen dat dit echt is en als je het ziet geloof je dat ook echt. Het is wel heel bizar om te zien maar ze krijgen een soort van witte poeder (widji) op hun hoofd en daardoor raken ze in trance. Daarna was er een leuk bandje en kon je lekker dansen. Een hele ervaring opzich omdat wij de enige bakra's (Nederlanders) waren. Daarna zijn we nog even bij onze stamkroeg geweest en hebben we nog even het kaartenspel liegen gedaan.

Afgelopen dinsdag was er een koningsnacht georganiseerd in een club, en daar zijn wij dan ook heen geweest. Allereerst hebben we karaoke gedaan bij onze stamkroeg en zijn toen vertrokken naar club Tequila om daar onze koningsnacht te vieren. Het was een erg gezellig avond met alle mensen die we hier al hebben ontmoet. We waren er met een mooie grote groep.

Donderdag mochten we mee Zip linen dat is een kabelbaan waar je van plateau naar plateau gaat. Dit hebben we gedaan bij Berg en Dal. Berg en Dal heeft een resort en een adventure center en het is ongeveer 1.5 uur rijden vanuit Paramaribo. Berg en Dal waren vroeger plantages en toen is er een adventure center en resort gebouwd dit heeft zo'n 6 miljoen euro gekost. Ook was het de eerste kabelbaan in Suriname nu zijn er al meerdere. We zouden om 1 uur gaan zip linen en we waren er rond 10 uur dus wij zijn eerst een boswandeling gaan maken. Als je door het bos loopt, loop je vanzelf het resort op en daar hebben we lekker gezwommen. Het zwembad kijkt uit op de Suriname rivier een fantastisch uitzicht. Rond 12 uur zijn we terug gelopen en om 1 uur konden we dan eindelijk zip linen. Met knikkende knieeën en klotsende oksels begon ons hoge avontuur. Paula heeft hoogtevrees en het laagste punt van de kabelbaan is ongeveer 6 á 7 meter hoog. Het was echt een hele gave ervaring. Wanneer je van die kabelbaan afgaat zit je vol adrenaline en kan je genieten van het prachtige uitzicht. De hoogste kabelbaan was 35 meter hoog en die ging over de Suriname rivier heen, het was de engste maar ook de vetste!! We zijn zo blij dat we dit hebben gedaan en dat met hoogtevrees.

Vrijdag heeft het bijna de hele dag geregend en bijna alle straten stonden blank. Ook weer een hele ervaring om mee te maken haha. We konden niet eens fietsen omdat het water zo hoog stond. We hebben ook allebei een fiets gekocht deze week want het huren is duurder dan kopen en wanneer er iets met je fiets is moesten we er alsnog voor betalen. Daarom hebben we allebei een fiets gekocht.

Zaterdag was het eindelijk gestopt met regenen en hadden we besloten om met onze nieuwe fietsen naar de dierentuin te gaan. Helaas zijn we veel te ver gefietst en begon het natuurlijk weer te regenen toen wij aan het fietsten waren. Op een gegeven moment zijn we maar omgekeerd omdat we verdwaald waren haha echt typisch weer iets voor ons haha. Toen we keerden werden we geroepen door iemand die we hier hebben ontmoet hij vroeg ons binnen. Daar hebben we even geschuild en wat gedronken. Jaaaa hooooooor we hebben zelfs nog dieren gezien want hij had 4 hele schattige puppy's. S'avonds hadden we kingsland we kregen bij binnenkomst een prachtige oranje pet en het feestje kon beginnen. Wij vonden het niet heel bijzonder maar toch leuk dat het georganiseerd werd!

Zondag zijn we naar Boa Vista geweest dat is een strandje waar ze een feestje hadden. We zijn hier heen gegaan met een dikke vette speedboot en een jetski. Na een uur varen en chillen kwamen we aan op het strandje waar ze leuke muziek draaiden en wij waren natuurlijk weer de enige Nederlanders. Dat vinden we trouwens niet heel erg er zijn hier zoveel Nederlanders dat het soms ook wel even leuk is om alleen tussen de Surinamers te zitten haha. Hier hebben we lekker gezwommen en gerelaxed. Wel heel gaaf om mee te maken en natuurlijk ging de jetski kapot toen we met z'n tweeën wilden gaan varen haha.

Aankomende vrijdag moeten we in de bediening werken voor een zaak die zijn deuren opent. We vermaken ons prima en maken nog steeds heel veel mee.

We zijn hier alweer 9 weken de tijd gaat voor ons echt heeeeeeel snel!!!

Deze week beseften we ook hoeveel vrienden we hier al hebben gemaakt wat natuurlijk super gezellig is. Als we willen kunnen we elke dag wel iets leuks doen maar dat doen we niet haha.

We hopen dat jullie weer hebben genoten van ons avontuurlijke reisverhaal!!

Brassa's en Bossi's Kelly en Paula

PS: We leren steeds meer Surinaams, soms kunnen we Surinamers gewoon verstaan het is eigenlijk een mix van Nederlands en Engels maar dan op een hele snelle manier haha.

1. Valerie Oosterhof:
    9 mei 2016
    Fawaka dames,
    Ik lees al weer dat jullie spannende en grens verleggende activiteiten ondernomen hebben. Jullie kunnen al best wat Sranan verstaan en praten en intussen is het regenseizoen aangebroken. Maar dat maakt niet uit in Suriname. Het droogt snel op en de zon schijnt weer. Slimme actie; eigen fietsen!
    Tot volgend verslag. Adyosi.